konference KŘIŽOVATKY ADHD 2024
Letošní, již 5. ročník konference Křižovatky ADHD, nese podtitul Porozumění, přijetí a růst.
Lektoři představí komplexní pohled na ADHD – nelze tuto neurodiverzitu omezovat pouze na neúspěchy dětí ve školách, je důležité porozumět a přijmout to, že ADHD ovlivňuje život ve všech jeho částech.
Jak se přihlásit:
pouze on-line, přes tento google formulář
V přihlášce si každý účastník vybere jeden dopolední workshop (workshopy I) a jeden odpolední workshop (workshopy II). Workshopy IC a IIC mají omezenou kapacitu, při větším zájmu o zařazení rozhoduje termín (datum, příp. čas) zaslání přihlášky. Obě části přednášky jsou společné pro všechny účastníky.
Po zpracování přihlášky od nás dostanete do pěti dnů potvrzení o přijetí. Zhruba dva týdny před konáním konference Vám mailem zašleme podrobnější organizační informace.
Uzávěrka přihlášek: 4. 10. 2024 nebo při naplnění kapacity
V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat (upřednostňujeme e-mailovou komunikaci):
hlavní kontaktní osoba pro účastníky:
Monika Vodáková, e-mail: [email protected], tel.: 602 660 327
koordinátorka konference:
Mgr. Martina Stavjaníková, e-mail: [email protected], tel.: 737 608 399
Místo konání:
Zlín
14|15 Baťův institut (15. budova továrního areálu) , Vavrečkova 4070
Konferenční poplatek:
Konference je pro účastníky zdarma, bez poplatku. Je realizována v rámci projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání v ORP Zlín IV.
Z projektu není hrazeno účastníkům občerstvení ani pitný režim. Po dobu trvání konference bude otevřena kavárna, která je přímo v místě konání a kde si budou moc účastníci zakoupit teplé i studené nápoje a drobné občerstvení.
Program:
přednáška: ADHD jako celoživotní výzva
prof. PhDr. Radek Ptáček, Ph.D., MBA
Přednáška nabízí fascinující pohled na ADHD od jeho historických kořenů až po současnost. Po úvodním zasazení do historického kontextu se podrobně věnuje diagnostickým kritériím a jejich evoluci. Hlavní část přednášky odhaluje nečekané souvislosti ADHD, zahrnující vlivy na životní styl a obecné zdraví, čímž ukazuje, že ADHD zasahuje do mnohem širších oblastí života, než si mnozí uvědomují. Nechybí ani představení původních výzkumů přednášejícího, které přinášejí nové a překvapivé poznatky. Tento komplexní pohled na ADHD posluchače nejen informuje, ale také inspiruje k novým úvahám o této rozšířené, avšak často nepochopené poruše.
Radek Ptáček je profesorem lékařské psychologie, klinický psycholog, psychoterapeut a vedoucí oddělení vzdělávání České lékařské komory. Autor nebo spoluautor více než 100 původních vědeckých prací, které ve světě dosáhly více než 2000 citací, dále 15 vědeckých monografií a řady popularizačních článků. Klinicky, výzkumně i pedagogicky se věnuje nejširší problematice péče o duševní zdraví. Je iniciátor a hlavní řešitel řady velkých výzkumných projektů o duševním zdraví, mimo jiné též výzkumného projektu dlouhodobého sledování projevů stresu, syndromu vyhoření a deprese mezi českými lékaři. Zkušenosti a znalosti získal mimo jiné řadou dlouhodobých i krátkodobých zahraničních stáží.
volitelný workshop IA: Deprese a úzkosti u dětí s ADHD
Mgr. Jitka Musilová
Úzkost a deprese mohou být i u dětí a dospívajících adaptačními strategiemi na nároky světa. V rámci workshopu nahlédneme na úzkost a depresi z různých úhlů pohledu. Podíváme se na rizikové faktory, které mohou vést k rozvoji úzkosti a které mohou ohrožovat duševní zdraví u dětí. Klíčové otázky zní: Co mohou zažívat žáci (a nejen oni) v běžné realitě všedního dne a jak jsou obecně dnešní děti a dospívající připraveni na zvládání stresových událostí? Jak můžeme podpořit rozvoj duševního zdraví a jak můžeme zvyšovat odolnost dětí na zátěž a stres? V rámci workshopu budeme společně na tyto otázky hledat odpovědi
Jitka Musilová kromě vysokoškolských studií psychologie a sociální práce absolvovala dlouhodobé výcviky pro oblast poradenství a práce s klienty perspektivou individuální psychologie A. Adlera a supervizní výcvik pro oblast školství. Působí jako metodička prevence, psycholožka a supervizorka ve školství. Externě vyučuje na pedagogické fakultě UHK předmět osobnostně sociální výcvik. Od roku 2013 pracuje v PPP a SPC KHK, aktuálně jako vedoucí Centra prevence a metodické podpory. V Centru prevence při PPP KHK se zaměřuje při práci s kolektivy na všeobecnou i selektivní prevenci a na metodickou podporu pedagogů. Jednou ze stěžejních oblastí její práce je podpora pedagogických sborů při vytváření bezpečného klimatu ve školách. Roli metodika prevence vnímá jako velkou příležitostí ve snaze proměňovat školství tak, aby v něm bylo možné rozvíjet lidskost a zároveň tak, aby učitelé podporovali využívání silných stránek (zdrojů) u svých žáků. Pokud je třeba, pracuje s dětmi a dospívajícími individuálně poradensky, případně terapeuticky. I zde uplatňuje adlerovský přístup.
volitelný workshop IB: Emoční gramotnost a přístup k řešení konfliktů s dětmi
Bc. Petra Vojtěchová Škrdlíková
Podpora v získávání sociálních a emočních dovednosti je často velkou výzvou pro dospělé vychovatele dětí s ADHD, ať už jsou v roli rodičů nebo učitelů. Abychom mohli být dětem na této cestě dobrými průvodci, je dobré mít povědomí o tom, co všechno hraje v této oblasti roli, co je v možnostech jednotlivých stran (dětí i dospělých) a jak na získávání těchto životně důležitých kompetencí pracovat. Workshop nabídne pohled maminky dnes již dospělého syna s ADHD a zároveň ředitelky mateřské školy, v níž se na vyjadřování emocí a řešení konfliktů s dětmi vědomě pracuje.
Petra Vojtěchová se problematikou neklidu u dětí začala zabývat v okamžiku, kdy hledala odpovědi na otázky vznikající při výchově jejich tří (dnes již dospělých) synů. Bylo to v době, kdy pojem „ADHD“ teprve začínal přicházet do povědomí veřejnosti a děti se syndromem ADHD často dostávaly nálepku dětí nevychovaných, neukázněných, často i agresivních a jejich specifické potřeby ve výchově a vzdělávání se často zužovaly na pojmy „trpělivost, důslednost a individuální přístup“. Na podporu rodin s dětmi s ADHD tehdy spolu s doc. Lenkou Lacinovou, Ph.D. z FSS MU začala realizovat „Rodičovskou skupinu“ s cílem posílení rodičovských kompetencí při výchově neklidných dětí. V roce 2013 pak dostala příležitost vybudovat malou mateřskou školu s inkluzivním přístupem (MŠ Milosrdných bratří), a své poznatky z předešlých let mohla začít uplatňovat více prakticky při každodenní práci s dětmi. Vystudovala Speciální pedagogiku na MU a absolvovala vzdělávání v Montessori přístupu v pedagogice se zaměřením na předškolní věk. Je spoluautorkou knihy Dost dobří rodiče – drobné chyby výchově dětí dovoleny a autorkou knihy Hyperaktivní předškoláci. V současné době pracuje jako ředitelka v MŠ Milosrdných bratří, vede kurzy pro pedagogy a rodiče a realizuje výchovné poradenství (nejen pro rodiny s neklidnými dětmi).
volitelný workshop IC: Kořeny, které mě drží aneb Hledání stability a vlastních zdrojů
Mgr. Bc. Zdeňka Polínková, Mgr. Martin Dominik Polínek, Ph.D.
Interaktivni workshop zprostředkuje zážitkovou formou časté přesyceni, které prožívají lidé s ADHD. Následně se pokusime hledat možnosti ukotveni a hledat hranice sama sebe, tak aby bylo možné ustát tlaky vnějšího světa. Workshop vychází z metod dramaterapie, plasticko-kognitivního stylu pohybu a gestaltterapie.
Zdeňka Polínková je speciální pedagog a psycholog. Mnoho let pracovala ve Středisku výchovné péče, které se zaměřuje na podporu dětí, mládeže a jejich rodin při řešení problémového chování dětí. Působila na školách jako školní speciální pedagog. V poslední době se nejvíce zaměřovala na práci s lidi s poruchami autistického spektra. V současné době je v psychoterapeutickém výcviku a ve své práci se zaměřuje na prohlubování vnímání sebe prostřednictvím práce s tělem a expresivními metodami. Je spoluzakladatelkou inkluzivní divadlo Modrodiv. Je autorkou několika publikací zaměřujících se hlavně na naplňování základních potřeb. Působí jako externí vyučující na UP v Olomouci.
Martin Polínek – doktor speciální pedagogiky, který působí jako odborný asistent na Univerzitě Palackého v Olomouci, dále jako pedagog literárně-dramatického oboru na ZUŠ Zlín. Absolvoval psychoterapeutický výcvik v gestaltterapii. Provozuje soukromou terapeutickou a supervizní praxi v oblasti gestaltterapie, dramaterapie, teatroterapie a skazkoterapie. Pracuje s dospívajícími s problémovým chováním a s dospělými s psychickými problémy. Specializuje se na divadelní tvorbu s jedinci s jinakostí. Zakladatel a vedoucí inkluzivního divadla ModroDiv pro herce s Aspergerovým syndromem. Působí také jako pedagog a terapeut v zahraničí. Je autorem a spoluautorem více jak deseti monografií zabývajícími se terapií a speciální pedagogikou.
volitelný workshop IIA: Učitel jako trenér sociálních a emočních dovedností u dětí (nejen) s ADHD
Mgr. et Mgr. Markéta Dobiášová
O ADHD se někdy mluví jako o „sociální zátěži“, protože je nejvíce viditelná právě ve školních kolektivech, kde je možné okamžité srovnání s fungováním intaktních dětí. Často se hovoří o oblastech, ve kterých mají děti s ADHD v rámci spolupráce s ostatními dětmi i dospělými děti limity, jako jsou efektivní komunikace, zvládání prohry a negativních emocí, trpělivost, práce s časem, prioritizace požadavků a jiné. Právě škola je ideálním místem, kde je možné všechny tyto sociální a emoční dovednosti průběžně trénovat a správně poučený a nastavený učitel se tak může stát dobrým trenérem – velmi cenným pomocníkem při nácviku těchto pro život tak důležitých dovedností, a to v přirozeném každodenním prostředí dítěte – ve škole. S mnohaletou trenérkou sociálních a emočních dovedností, která sama působí v rolích učitele i asistenta pedagoga, si na workshopu ukážete, jak se takovým trenérem stát a jak tak pomoci nejen dětem s ADHD, ale celým jejich kolektivům.
Markéta Dobiášová se specializuje na děti s problémovým chováním (ADHD, PAS, poruchy chování) a jejich fungování v třídních i jiných kolektivech. Její práce vychází z pochopení příčin problémové situace – proč dítě reaguje tak, jak reaguje a co se za tím skrývá. Na základě daného chování a jednání dítěte vhodně reaguje a pomáhá mu tak jeho potenciál rozvíjet. Zároveň ze své praxe ví, že díky pozitivní motivaci dochází k postupnému vyhasínání nevhodného chování u daného dítěte a zlepšování jeho vlastní sebekontroly. Je také spoluautorkou knih Speciálně pedagogické minimum pro učitele, Cesta životem s ADHD, Základy duševní hygieny a autorkou řady specializovaných motivačních systémů pro děti problémy v chování. Lektoruje vzdělávací kurzy, poskytuje konzultace a působí přímo ve škole jako učitelka, asistentka pedagoga a metodička prevence rizikového chování ve třídách se zaměřením se na efektivní metody inkluze a trénink sociálních a emočních dovedností.
volitelný workshop IIB: Podpora pro rodiče dětí s ADHD
Mgr. Ivana Matyášová
Tento interaktivní workshop nabízí jedinečnou příležitost prozkoumat, proč je důležité zaměřit pozornost na rodiče. Budeme se zabývat několika klíčovými tématy:
Komplexní přístup k ADHD – role rodiče
Potřeby rodičů dětí s ADHD a potřeby dětí s ADHD
Výchova dětí s ADHD – zátěž nebo výzva
Jak komunikovat s rodiči dětí s ADHD
Lektorka také představí podpůrnou facebookovou skupinu Pro rodiče dětí s ADHD, kterou založila a provozuje.
Ivana Matyášová pracuje jako psycholožka v ambulanci střediska výchovné péče a založila a spravuje FB skupinu Pro rodiče dětí s ADHD. Specializuje se na poradenství pro rodiče náročných dětí, s dětmi nejčastěji pracuje na rozvoji jejich emočních dovedností. Je maminkou tří dětí a je jednou ze zřizovatelů inovativní ZŠ V Pohybu.
volitelný workshop IIC: Techniky práce s pozorností a myšlenkami
Mgr. Marie Klusáčková
Zážitkový workshop nabídne stručný úvod do způsobů meditace a relaxace tak, aby si každý odnesl něco do své každodenní zkušenosti. Lektorka nabídne kontext, důvody i samotnou společnou praxi, techniky práce s myšlenkami a pozorností. Účastníky čeká všímavost, meditace relaxace (kotvení pozornosti do těla) a trénování toho největšího svalu, jímž je laskavost k sobě samému. Jedná se o jednoduché techniky, které jsou však ozkoušené a potvrzené stovkami let východní i západní praxe. A tak, jako ADHD/ADD každého jednotlivce je trochu jiné a v koučování pracujeme různými způsoby, práce s myšlenkami je aktivita, ze které výrazně benefitují všichni, která léčí negativní dopady neurodoverzity na každodenní fungování.
Marie Klusáčková začala kariéru jako socioložka a analytička politik v oblasti inkluzivního školství a práv sociálně ohrožených dětí. Tím se prolínala touha pracovat s lidmi a dětmi přímo, naplněná volnočasově, ale také doučováním matematiky. To ji vedlo ke studiu Hejného metody výuky matematiky, klíčové role pocitu bezpečí a vnitřní motivace pro úspěch žáka. Prošla výcvikem koučování pod vedením doc. Radvana Bahboucha. K ADHD v dospělosti ji dovedla nejprve vlastní zkušenost, kdy v britském baristickém časopise četla o neurodiverzitě u dospělých, s mnoha aspekty se identifikovala a začala se problematikou do hloubky zabývat. Zjistila, že v českém prostředí téměř neexistují informace o ADHD/ADD. Dalším impulzem potom byla práce s klientkou, u které společně odhalily její ADHD a ona najednou mohla pochopit příčinu mnoha těžkostí, se kterými každý den bojuje. Mgr. Klusáčková se tedy zaměřila tedy na koučovací práci s klienty s ADHD a testování, zda a jak jim koučování může pomoci, a to nejen se samotnými dopady ADHD/ADD, ale i v procesu diagnostiky, identifikace a hledání vlastní cesty s ADHD/ADD.
Kompletní informace v jednom souboru si můžete stáhnout zde: